De Pitch

Heb jij of iemand uit je groepje altijd al op het podium willen staan? Ben jij een kei in het pitchen van goede ideeën? Dit is jullie kans, want tijdens de pitchday beklimmen jullie als groepje THE STAGE. Hier mogen jullie kort vertellen over jullie projectidee. Neem ons mee in jullie verhaal!

Aan het begin van het project én aan het eind van het project gaan jullie pitchen. Aan het begin zullen jullie gaan pitchen wat jullie initiële idee is, en aan het eind wat jullie stand van zaken is. Het kan namelijk voorkomen dat wat je in eerste instantie een goed idee vond, uiteindelijk niet lukt, werkt, of zo leuk is als je had gedacht. In dat geval ga je aan het eind misschien iets heel anders doen dan je eerst wilde, en dat is helemaal oké!

Wat kun je verwachten? Één of twee groepsleden nemen het woord en proberen de jury (de coaches) te overtuigen van jullie idee. Hierna krijgen jullie wat vragen & handige feedback voor jullie plan. De drie beste pitches/ideeën gaan er vandoor met toffe groepsprijzen. Spannend? Een beetje wel en dat mag natuurlijk. Maar met de support van je groep, de coaches en je klasgenoten gaat dit helemaal goed komen. We maken er wat tofs van. You got this!

 

Pitch-rules

Ø Je pitch duurt 3 minuten

Ø Je kunt geen digitale media gebruiken. Posters of attributen om jullie idee te ondersteunen mag wél, maar hoeft niet.

Ø Zorg ervoor dat je deze vragen in ieder geval in je pitch beantwoord: 1. Wat is jullie idee? 2. Voor wie willen jullie dit organiseren? 3. Waar willen jullie dit organiseren? 4. Wanneer willen jullie dit organiseren? 5. Hoe willen jullie dit aanpakken?

Ø Zorg ervoor dat je/jullie je plan (van aanpak) per e-mail is inlevert bij je coach.

Tips In deze video krijg je een aantal tips over pitchen. Niet alle tips hoef je te gebruiken én het hoeft niet over appels te gaan hihi. Maar er zit vast iets handigs voor jullie tussen, succes!

 

 

1. Wees voorbereid

Een goede voorbereiding is het halve werk. Denk niet: “Die 60 seconden schud ik zo uit mijn mouw.” Juist het vooronderzoek maakt het verschil bij een pitch. Zorg dat je alles van je opdrachtgever af weet en voorkom dat je voor verrassingen komt te staan. Daarnaast ga je zelfverzekerder een pitch in wanneer je weet dat je er alles aan gedaan hebt om je doel te bereiken.

2. Oefen je pitch

Oefening baart kunst. Voorkom dat je vastloopt door je pitch uitgebreid voor te bereiden. Schrijf alles uit en leer de pitch vervolgens uit je hoofd. Dit creëert zelfvertrouwen, iets wat de opdrachtgever direct zal opvallen. Zorg wel dat je op een natuurlijke manier vertelt en je verhaal niet opdreunt.Oefen je pitch voor een spiegel of film jezelf en wees kritisch. Vraag ook je vrienden of collega’s om feedback.

3. Maak je pitch onderscheidend

Kan alleen jij deze pitch geven of ben jij als spreker inwisselbaar? In dat laatste geval: dan is jouw pitch ook inwisselbaar. When you share, we care is een veelgebruikte regel bij het houden van een pitch en betekent: maak je pitch onderscheidend door er iets persoonlijks aan toe te voegen. Waarom vind jij het zo belangrijk wat je pitcht? Vertel dát aan je publiek! Persoonlijke anekdotes blijven hangen bij de luisteraars.

4. Pak direct de aandacht

Wist je dat wij mensen na gemiddeld 8 seconden luisteren al onze aandacht verliezen? Dit ben je voor door in de eerste paar seconden van je pitch je publiek direct vast te grijpen. Open met een sterke anekdote of oneliner om ervoor te zorgen dat je luisteraar meteen geboeid is.

5. Let op je houding

Zo’n 93% van onze communicatie uiten we non-verbaal. Wees daarom uiterst bewust van je houding. Zorg voor een open en zelfverzekerde houding die je woorden kracht bijzet. Gebruik geen overdreven handgebaren, maar zet ze juist in waar je de aandacht extra op wilt vestigen.

6. Ga interactie aan

Betrek je publiek bij je pitch door je verhaal en zinnen kort en bondig te houden, interactie aan te gaan en goed aan je lichaamstaal te werken. Zo houd je de aandacht van je luisteraar vast en voelen zij zich betrokken bij je verhaal. Zorg dat je publiek zich belangrijk voelt, want zij zijn je doelgroep.

7. Zorg voor een knallend einde

Zorg dat je met minstens dezelfde energie eindigt als dat je begint, het einde zal je publiek namelijk het meeste bijblijven. Voorkom dat je het einde afraffelt omdat je bijvoorbeeld in tijdnood bent. Benoem in het slot de kern van je pitch nogmaals, bedenk hier: “Wat moet mijn publiek zéker onthouden?”.